revolutionalists

2/1/11

kononnya emosi...

bila disebut pelajar sekolah agama,
ramai yang dengan tiba2 menaruh harapan setinggi tingginya
andai kata si pelajar ini melakukan kesilapan
pasti akan dilabelkan sebagai pengkhianat
namun perlu kau tahu
mereka jua mempunyai nafsu yang sentiasa mencari sudut
sudut didalam hati untuk merajai
bukan malaikat dan jauh skali nabi,
mereka jua penat bertarung
demi untuk memperbaiki diri dan masyarakat
membawa dunia dari suramnya ruang kegelapan yang diselaputi kehinaan
kepada dunia yang terangnya membawa ke akhirat
disini letaknya bagaimana kamu melihat sesuatu
bukan apa yang dilihat
andai kau tahu....

p/s:kadang2 menyesal ngaku budak sekolah agama.sering kena label.shit!

8 comments:

wasabi.senpai said...

ouhh!
saya suka ini berkali ganda

ReEfHoNeY said...

hehe.. betol2. kdg2 terasa cmtu jugak.
tapi, kite kne ingat, kita hidup kena pentingkan pandangan Allah drpd pandangan manusia. biar lah diorg nk kate ape. asal kita tau ape yg kita buat.
ish, panjang la pulak. *peace*

nisa said...

setujuuu. ckp bdk agma jek, okay jadik imam. buat salah sikit, kene pndang serong. takper buat dang jek pasal org lain. asalkan kita brusaha utk mnnjdi hamba yg trbaik di sisi Allah. ngehehehe

areen_arof said...

"kadang2 menyesal ngaku budak sekolah agama.sering kena label.shit!"
mcm x sedap pulak bunyinya kn...*mgkin saat tulis ni,si penulis meronta MARAH~
ok,konsepnya mudah,mcm ni:
(mudah2an,kita fhm dn kita mmpu mengubah persepsi diri kita sendiri...insyaAllah.Allah telah berfirman,"dan berilah peringatan,sesungguhnya ia bermanfaat utk org yg beriman")

org di luar menganggap mereka yg sekolah agama ni boleh thn ilmu agama dia,betul x?namun x dnafikan,mereka juga(org yg menilai dn jga mereka yg dinilai,adalah MANUSIA BIASA,PUNYA NAFSU YG MERAJAI)..ha,mulalah jarum syaitan nk mencucuk!biasalah tu..syaitan kn nk memecah belahkn kita..silap2 dsbbkn nila setitik rosak susu sebelanga gara2 fitnah syaitan2 ni..~

kembali pd konsep pendidikan sekolah agama itu sndiri,apa perbezaan yg ketara antara sekolah biasa dn sekolah agama?pastinya melaui konsep tarbiyyah islamiyyah dia sendiri.jarang kita jumpa sekolah biasa ada prgram usrah n etc.kadang2 mereka(pljr sekolah agama) dn juga nta mgkn,akn menjadi rujukan agama utk shbt2 lain..sbb mereka yakin nta ada basic agama yg tinggi,(insyaAllah)..analoginya mudah,"seorang anak yg lahir dlm keadaan mak ayh dia mahir ilmu silat,setiap hari latih silat dgn family,pastinya si anak mudah nk belajar gerak geri silat dan senang utk mjdi rujukan utk jadi tenaga pengajar kpd org lain..tapi..kalau dia x buka hati dia nk bljr,malas nk berlatih,sure2 dia xkn mahir ilmu persilatan tu..

bicara mudah utk para shbt..
a.k.a bekas2 pljr sekolah agama(dn peringatan utk yg menulis ni..)
sama2la kita ELAKKAN FITNAH YANG MEMBUATKAN ORANG NILAI KITA DGN NILAIAN yg X BAIK..fitnah..fitnah..dan fitnah..sbg contoh mudah,ikhtilat antara lelaki dn wanita..(fitnah wanita itu besar)kita mmg tahu,kita pnya nafsu..
pesan seorang naqibah dulu:
"andai kita rasa kita lemah..jauh..rasa diri x mampu dgn nafsu,cuba utk teladani kisah para shbt Rasulullah..insyaAllah.."

amat bahaya andai kita mengaku diri kita beriman,sehingga keluar dari hati ayt ni..

"aku ex-sekolah agama,tp aku pn bukan baik sgt..sekolah tu x mmpu nk ubah aku,mmg aku mcm ni"dkhuatiri kita tersalah tafsir dgn mengatakan sekolah agama itu yang mmpu didik kita jd alim,ttp sbnrnya hy ALLAH yg mmpu mgubah hati seseorg tu...Rasulullah SAW bersbda lbh kurg mcm ni la:
"tanda Allah menyayangi hambaNya ialah apabila Dia memberi kefahaman agama kepada hambaNya itu"
sekali lagi iman itu paksi!
...tawakal pd Allah+doa bersungguh2 minta padaNya agr kita mmpu mbawa imej Islam tu sebaiknya..itu yg terbaik~

*peringatan utk diri sendiri jugak..wassalam

areen_arof said...

dan yang penting..walaupun acuannya sama,tetapi hasilnya tetap juga berbeza..antara dua:
1)memahami..atau
2)meninggalkan..
pandangan Allah tetap yg utama
*komen yg tersangat pnjg....

sam_senpai said...

to rif:aku cuba yer!kadang2 bila dah nk rasa kemanisan wat baik..tetibe benda2 plik datang..penguji iman kot!tq advice

nisa:tu yang agak kecewa tu...macam la budak x skola agama x leh wat sume tu..hu3....cuma lagi bagus ah dak skola agama coz dapat praktikan tros ilmu yg ada..tq sesgt sis

to azreen:tiada yang dapat diungkapkan melainkan ucapan keramat terima kasih.sokong dengan apa yang diusulkan...pandang dari segenap sudut itu yg ku faham....iman itu adalah paksi.setuju,sokong dan syukron!(3s)

Anonymous said...

Innaka la tahdi man ahbabta walakinnallaha yahdi mai yasha'..
Setuju dengan areen_arof pasal mengelakkan diri daripada fitnah yang boleh menyebabkan orang menilai kita dengan nilaian yang buruk..
Walau bagaimanapun, adalah salah untuk kita beranggapan bahawa semua yang belajar di sekolah agama maksum
Atau tidak terlepas daripada melakukan kesilapan kerana hidayah Allah hanya Allah boleh beri bukan sekolah agama atau ayah yang alim..
Cuma memberi pendapat..

areen_arof said...

dan segala puji2an itu milik Allah..
sebab iman itu x boleh diwarisi..sekolah agama,wanita bertudung labuh,hafiz or hafizah,masih manusia biasa..yg membezakn adalah taqwa sbg benteng~
(aku jd takut pd bicara ni..takut pd ujian Allah andai iman itu dirampas~)
"hidayah Allah hanya Allah boleh beri bukan sekolah agama atau ayah yang alim.."
setuju sgt..
wassalam.entry yg bagus utk peringatan bsama.