revolutionalists

12/9/11

cinta untuk nabila(part i)

    lama tidak menulis..moga2 gaya bahasa tulisanku tidak mati lagi..... 
     
     ~light on~

       
    sambil membelakangkan daratan lantaran menghadap lautan.dibiarkan sahaja tubuh diterjah desiran angin pantai.sedikit-sedikit pasir diterbangkan ke udara.ombak kecil mencumbui pantai saat itu.beberapa kumpulan burang-burung kecil terbang dan bersahutan.sangat mendamaikan...


                   ''kenapa selama nih aku x perasan ha?!''.direbahkan diri diatas pepasir.lantas perasaannya turut sama diserap kedalamya.tenggelam dalam muara kerinduan....


    ~***~

''happy besday!''jerit fahmi sambil mencuit pinggang khairul.terperanjat khairul lalu terlompat beberapa depa ke depan.jatuh dan sedikit sengal dipergelangan tangan dirasai.


    ''puii....macam haram!...wow..hadiah la..ahahaha''sekejap sahaja hatinya menjadi sejuk kembali taktala matanya terpaku pada lelehan coklat yang menuruni lurah dinding tepi kek itu.itulah khairul.tinggi orangnya maka panjang lagi la tahap kemaafanya.bunyi seperti hipotesis pula.hehe.kelip-kelip yang masih setia berterbangan dibalkoni menghidupkan lagi suasana riang malam itu.suap-menyuap,cubit mencubit  dan ini mungkin jika tersalah faham,kelihatan mereka itu lagaknya pasangan gay.Bagi mereka yang masih tidak kenal apa itu erti ukhuwah.tidur sekatil,makan sedulang,bergurau senda dan sebagainya,benda ini sangat meloyakan...


    malam yang mendatang.khairul masuk ke rumah dengan muka yang sangat sembam.lalu sebagai sahabat yang sudah lama kenal,fahmi mengambil peluang ini untuk meluangkan beberapa detik waktu bersamanya.berbincang berkenaan masalah,menyelesaikan mahukan berkorban segalanya.fahmi tahu dia x boleh lama sangat mendengar luahan hati khairul lantaran esok adalah exam penentuan samaada layakkah dia bergelar doktor gigi ataupun terkandas bersama-sama dengan segulung cita-citanya.namun khairul terus sahaja bercerita.fahmi terus memujuk hatinya untuk bersabar.sehingga jam menunjukkan angka 3.barulah selesai segala serba serbi.fahmi kuatkan azam menpergunakan baki 3 jam sebelum subuh untuk belajar.atau lebih tepat memerah keringat berjuang,belajar sambil menahan mengantuk yang amat gila.


  pagi menebarkan cahaya ke segenap penjuru belahan bumi.tidak terkecuali jua bumi shah alam.disaat itu khairul menghantar fahmi ke fakulti pergigian uitm sha alam lantaran fahmi yang sangat mengantuk.sampai sahaja betul-betul di hadapan fakulti.bahu fahmi digegarkan...


   ''bangun sayang...dan sampai!''


 dengan badan yang terhuyung hayang,fahmi keluar dari perut kereta milik khairul,menapak kedalam bangunan fakulti..


  ''buat yang termampu sahaja ya mi''bisik khairul pada angin.




                                   ~***~


             mukanya yang sangat putih,dan suci.tak jemu kata orang memandang wajah yang redup lagi mendamaikan itu.menjadi kegilaan para buaya-buaya mahupun golongan tok syeikh dan ustaz2 jua.dihiasi dengan akhlak yang sangat cantik.kumbang mana yang x tertarik der..


            ''owh nabilah,lambang cintaku kepadamu....''terdengar nyanyian atau usikan nakal sang buaya didalam dewan kuliah setalah tamat sahaja paper Perubatan Mulut & Periodontologi.


         ''ish..ish...maaf..Bila x suka diperlakukan begini''bisik nabila dalam hati.namun ketidakselesaan dapat dihidu oleh fahmi yang duduk di kerusi selang 2 baris dari tempat nabila.


         ''eeee...tengok tu,baru kacau sikit dah muncung sedepa...apalah..orang gurau sahaja''jerit badrul separuh laung.kawan-kawan badrul yang lain memperkecikkan kemampuan badrul yang dari sem 1 cuba untuk menambat hati nabila menemui jalan buntu.badrul mengepal-gepal tangannya tanda sangat tidak puas hati.nasib tidak menyebelahinya.loser.


         ''awak...nih..awak tertinggal atas meja tadi''sambil dihulurkan senaskah al-quran kulit ungu itu kepada nabilah..
   
         ''terima kasih fahmi''ujur nabila pendek


         sambil cepat-cepat nabilah melangkah ke belakang kerana pipinya yang semakin merona kemerahan.tersangat malu.


         ''awak...emm...x macam lelaki lain''antara dengar tidak dengar sahaja kalimah itu terpacul dari mulut nabila...peristiwa tadi itu dihapus akan waktu...fahmi tidak perasaan akannya


                  ~***~
          
          hari berganti hari,seiring  jua dengan musim di hati.begitulah yang berlaku di laman hati antara dua insan yang terpisah jauh.mencintai dalam bisikan.hanya alam yang dapat curi-curi mendengarnya.namun masing-masing antara mereka saling mendoakan dalam keadaan masing2 tidak mengatahui..sweet bukan?


          berbalik kepada kisah 2 sahabat tadi fahmi dan khairul.sebenarnya dari sudut ilmu agama(islam),khairul lagi cetek berbanding dengan fahmi.malah sifat bertangguh khairul dalam meraih segenap ilmu tidak dapat dinafikan.amat jarang sekali dia bertandang dimasjid.apatah lagi solat berjemaah setiap waktu.kadang2 sahaja ada batang hidungnya.itupun jika masjid ada buat sedikit makan2 selepas solat...namun...diakhir-akhir ini,khairulllah orang yang pertama akan sampai dimasjid...kadang2 dia kelihatan terkocoh2 untuk ke masjid..what the heck?!...apa kes nih?!


        kelihatan jemaah sudah memenuhi ruang di saf hadapan masjid untuk mendengar tazkirah magrib yang menjadi rutin.khairul memalingkan muka ke belakang sambil tercari-cari akan wajah seseorang.fahmi yang berserban yang berada disebelahnya kehairanan melihat keletah sahabatnya itu...dia cuba untuk tidak melayan..tetapi memandangkan khairul asyik terpaling-paling.lantas si fahmi memalingkan jua mukanya kebelakang.  


       'eh,x de pepe pun'monolog fahmi.kembali kepada tumpuan ke arah ustaz yang memberikan ceramah.dibiarkan sahaja khairul disebelahnya setelah itu.


                                                      ~***~
                      ''hahaha,Bila.selipar siapa tu awak pakai?''soal fatimah sambil mentertawakan nabila yang masih terkebil-kebil itu


                      ''ish...mana la Bila tau''sambil menjungkitkan bahu.dilihat kakinya menyarung selipar lelaki


                     ''nih musti selipar muslimeen kan?''teka fatimah


                     ''ha ah,yela kot..musti tertukar tadi kat masjid..aduh..macam mana la saya ley cuai kan?..emm''rungut nabilah sambil mulut muncung sedepa..


                     ''takpe la nanti kita pulangkan k''pujuk fatimah.


                     ''ok''balas nabila spontan


                sementara itu:
                      ''ish..mana pulak la selipar aku nih?tadi macam dekat sini?tapi..aik...kosong jek..''bertitahlah fahmi sorang2 disuatu sudut..


                      ''ala mie...nanti balik kang,kita singgahlah dimana2 kedai..kita cari la yang baru..niat sedekahkan sahaja ya..mungkin ada la tu sapa2 tersalah amik..ala lagipun tempat kasut tu bukan terang sangat pun''mood memujuk dan memaafkan orang itulah yang menjadikan khairul seorang yang kool.namun fahmilah jua orang yang banyak bersabar dalam semua hal.


                                                                      ~***~
                     nabilah masih tekun mentelaah buku subjek berkenaan Pergigian Prostetik.air cond di dewan kuliah itu sangat membahagiakan.namun tumpuannya  terganggu kerana terselit sekeping surat diantara celah helaian bukunya itu..kepingan dibuka dan dibaca..nabilah kaget.darah laju mengalir kepermukaan mukanya.merah padam.tidak terkata malunya.......


                                             (to be continued)


   




12/1/11

memancing itu sangat menyabarkan

sabtu yang mendamaikan telah pun tiba.so..satu ekspidisi memancing disertai oleh 4 orang budak yang masih hingusan dalam arena memancing ini.aku(Sam senpai),iqbal(ajk pengangkutan..coz dia yang drive),kacang(ajk publisiti coz dia sebagai jurukepoh menghidupkan suasana) dan piji(ajk makanan).perjalanan ke ijok(unisel) mengambil masa selama 40 minit dari puncak alam tanah tumpah darahku.(erk).jauh bukan?tu pun setelah ada rumors mengatakan kat sungai area unisel,berlambak udang meskipun apa yang kami nampak berlambak sampah disatu sudut.


muka excited iqbal.eh..kacang khusuk meneliti rods pancing.mungkin...



berdasarkan gambar 2.0 diatas..sejenis umpan yang mungkin barangkali agak geli lagi menghodohkan.terkejut budak2 nih melihat kepanjangan umpan yang kami beli di kedai berdekatan.umpan yang diberi nama umpun2.umpan umpun2 nih sesuai untuk digunakan bagi memikat si ketip biru(udang galah) dgn memotongnya kepada beberapa fragment yang tertentu.



teh tarik...owh...teh tarik....


pergi bawa harapan,pulang meraih kejayaan(x terlalu tinggi sangat kan bahasa nih...pftt)


masih hensem ketika memancing..ada gadis di lua sana minat?contact me k(tetibe rasa macam agent pencari jodoh...hehehehee)


sumpah....gambar diatas adalah muka seorang rockerz yang sangat khusuk dgn batang pancingnya..



termenung jauh..(ok..berangan itu adalah salah satu hobinya)


selepas beberapa percubaan..kami pulang dgn jiwa yang lapang meskipun tangkapan seprti udang,sotong dan dugong,semuanya kami lepaskan..konsep catch n release kami amalkan..sekian..

''kadang2 manusia memerlukan masa untuk bermesra bersama dengan alam..mungkin dari situ mereka akan lebih kenal PENCIPTA alam itu sendiri''

11/5/11

pengorbanan cinta teragung...sweet bukan?!

              assalamualaikum guys out there..!
              ya jujurnya..sambutan hari raya adha tidak semeriah sambutan aidil fitri yang dihiasi lampu pelita sekeliling rumah,ketupat sebakul ditambah dengan duit raya yang berkepul2.ya aku akui.dan diantara penyukat aras ini ialah bilangan sms yang aku terima semalam(sambil check phone...eh....eh..la..satu jek org wish..hurmmm).ya.itu lumrah...kerana apa ini terjadi...kenapa?...kenapa?

           diantara satu sebabnya adalah kerana kita sekadar tahu kisah nabi ibrahim sembelih nabi ismail,air zam-zam dan itu ini itu ini sekadarnya...bla..bla..bla...jalan cerita yang sangat typikal lagu membosankan..ya..itu kaku...jujurnya.

           saya(sebagai orang yang baru tahu kisah sebenar disebalik penceritaan nabi ibrahim...ehem3) cuba membawa  anda untuk menghayati,melayani badai cinta yang sweet diantara nabi ibrahim bersama buah hatinya siti sarah dan siti hajar...bagaimana cemburu itu bertandang...kerana apa cinta itu ditujukan...dan akhirnya apakah itu maknanya cinta 2 jiwa....

minta kalian baca di link ni sebentar

cinta yang amat sweet!


.........sudah baca?...rasa tersentak?...hilang kosa kata dan sayu bukan?...seyes terharu bukan?
      

ya...dengan menyelami kisah yang sebenarnya membuatkan aku kembali semangat untuk melaksanakan ibadah ini pada hari ini setelah menghayati apa itu makna CINTA sebenar......ameen

(cari idea untuk mengadaptasi kisah cinta NABI IBRAHIM KEPADA ALLAH dan ISTERINYA kedalam bentuk cerpen...nantikan!)

10/20/11

bekam...berani ke nak toray?(try).hee


assalamualaikum kalian2.




tahu apa itu bekam?




serious x tahu?...



ok.saya bagitahu la eh

definasi:

Bekam merupakan metode pengobatan dengan cara mengeluarkan darah kotor/toxin disebabkan oleh gangguan jin dari dalam tubuh melalui permukaan kulit.



                                                     (kawan saya dibekam..erk..hehe)

kebaikan:

merawat kelesuan dan menghilangkan stress

Bagi individu yang sering mengalami keletihan dan kelesuan akibat kerja mahupun belajar, berbekam darah pada kawasan tengkuk, bahu dan otot belikat mampu memberikan kesegaran pada tubuh badan kerana selepas berbekam anda akan sendawa dan banyak angin akan keluar dari badan serta badan akan terasa lebih ringan.

               mengeluarkan toxic

Sakit buah pinggang semakin meningkat dikalangan rakyat M`sia sejak kebelakangan ini,ia berpunca dari sikap orang M`sia yang kerap mengambil ubatan klinikal pada dosage yang tinggi dengan jangkamasa yang panjang.Bila terlalu banyak ubatan klinikal berada pada sistem aliran darah,ia akan meningkatkan risiko sangkutnya bahan kimia tersebut pada sistem buah pinggang dan akan mengakibatkan kerosakan pada jangka masa yang panjang.Kaedah berbekam/al hijamah pula bertindak menyedut toksid/toksin/bahan kimia ubatan dari sistem darah badan dan hasilnya kita akan dihindari terkena penyakit buah pinggang kerana aliran sistem darah pada badan kita sentiasa bersih tanpa pencemaran ubatan klinikal apabila melalui proses filter di buah pinggang.



     mengeluarkan sihir melalui darah(dengan izin ALLAH)


  Dari ka`b bin malik bahawa ada seorang perempuan yahudi menghadiahkan seekor kambing bakar kepada Nabi SAW di Khaibar.Baginda pun bertanya "apakah ini ?" ..Wanita itu menjawab "hadiah".W anita itu berhati-hati jangan sampai menyatakannya sedekah, sehingga baginda tidak mahu memakannya sama sekali. Tidak lama kemudian, Nabi SAW makan dan para sahabat pun makan. Tiba-tiba baginda bersabda "hentikan", kemudian baginda bertanya kepada wanita itu.."apakah kamu telah meracuni kambing ini ? wanita itu menjawab "ya"..baginda bertanya "mengapa ?" wanita itu menjawab "aku ingin sekiranya kamu pendusta, orang-orang akan segera boleh berehat dari kedustaan kamu, tetapi jika kamu seorang Nabi, maka itu tidak akan berbahaya bagi kamu. Maka Nabi SAW pun berbekam pada kawasan tengkuk dengan 3 bekaman serta memerintahkan para sahabat supaya berbekam. Maka mereka pun berbekam...

Ibnul Qoyyim berkata "ketika Nabi SAW berbekam, baginda berbekam di tengkuk yang merupakan tempat terdekat dengan jantung yang boleh dibekam"

''sesungguhnya,pengubatan paling utama yang kamu gunakan adalah bekam''(hadith sahih)

''sebaik2 ubat yang kamu gunakan adalah bekam dan 'fasad''

dalam hadith lain

''sebaik-baik ubat adalah bekam dan 'fashd''


(points tertentu dibadan.kacak bukan?>_<)
  
      dalam potongan hadirh lain yang diriwayatkan oleh bukhari,muslim,abu daud dan tarmizi'' sebaik-baik cara berubat adalah dengan berbekam''.atau ''berbekam adalah sebaik-baik proses berubat untuk kamu semua''
(hadith sahih)

               berminat untuk dibekan sambil mengikut sunnah nabi secara tidak langsung?boleh hubungan ditalian

0192044573(iqbal)
pelajar jurusan fisioterapi(degree)
harga:boleh dirunding terutamnya pelajar

SELAMAT BERBEKAM YA!
       

10/16/11

refreshlah cintamu,ayu

        kakinya masih berlari2 di atas bumi tuhan.melanggar,merempuh sahaja batang tubuh yang berselisih dengannya.kolam air mata tumpah lagi.kali ini lebih deras dan laju.sedikit sebanyak kalau dilihat melalui pandangan mata kasar,dia seorang yang dihurung masalah.rambut ikal mayang paras bahu yang biasanya menyerlahkan lagi keanggunannya tidak buat masa itu.jiwanya bungkam.mungkin tiada lagi esok untukku.bisik hati kecilnya

        setelah kudratnya tercantas.iphone 4 kaler hijau dikeluarkan dari ruang bajunya.ayu yang berduka itu duduk disebuah wakaf yang terbina khas ditepi tasik titiwangsa itu.seolah2 terbinanya wakaf untuk menyambut kehadirannya.berkali-kali dia mengeja bait-bait yang tersusun menjadi sebuah perenggan itu.mesej perpisahan dari seorang yang dia cintai:

          ''maafkan abang,ayu.mungkin takdir tidak menyebelahi kita''pendek tapi sakit.

       dibaca berkali-kali.menangis pula berbaldi-baldi.disitu hatinya remuk.diwakaf itu jua menyaksikan ayu tertidur.garis-garis kedutan terbentuk menterjemahkan masalah yang terbuku di relung jiwanya.baru-baru ini dia kehilangan seorang teman karibnya azah kerana terlibat dalam kemalangan yang membabitkan sebuah proton waja dengan sebuah kancil milik azah.kehilangan azah menyebabkan ayu kehilangan tempat bergantung,tempat meluahkan dan tempat bertanya.azah dahulu ibarat guru kepadanya.

      ingat lagi ayu ketika itu,azah adalah seorang yang sangat bijak lagi berhikmah ketika menegur auratnya.belum pernah ada makluk sebaik azah,fikir ayu.pada suatu hari itu,mereka berdua memanjakan diri dengan pergi bershopping di mid valley.sampai di deretan kedai jam,mata ayu terpaku pada sebuah jam yang berada didalam kotak kaca.ya.bekas kaca yang sangat melindungi.

    ''mahu x jam tu?hee''dengan muka yang selambe azah bertanya.baris gigi yang indah terhias.
    ''serious?!!''teruja sungguh ayu ketika itu
    ''tiada harta yang paling berharga didunia ini selain sahabat yang setia''laju sahaja azah mengungkapkan
    ''amboi...''

    tangan bertukar.duit dengan barang,satu barang sudah dibeli.selepas itu ayu dan azah berjalan2 pula di jalan masjid india untuk mencari nasi kandar ala mamak di kedai yang tertera tulisan ABC.mereka kesana menaiki LRT.semasa kaki diorak untuk kesana.ayu menarik tangan azah sambil menbisikan

   ''eh2..ni jam yang ko hadihkan kat aku tadi kan?tapi apsal macam x berapa berkilat?,berhabuk..euwww''bisik ayu perlahan.

   ''kerana yang tertutup itu indah''jawabnya ringkas

   ''eh..x faham la..''muncung ayu sedepa

   ''nanti balik azah cerita eh''sambil memimpin tangan ayu manja-manja gitu.balik tu mereka sembang panjang.




    kini segalanya telah berakhir.tiada lagi pimpin2 tangan,ucapan mesra dan sebagainya.sahabat pergi untuk selama-lamanya.orang yang tercinta pun begitu jua.pergi tanpa salam,datang tanpa bayang.ayu ditinggalkan keseorangan.

   ''dik..ooo...dik..bangun...akak tengok adik ni macam datang dari tempat jauh.mari akak hantar pulang''pelawa gadis bertudung ungu itu.

   ''emmm...''

   ''marilah''sambil gadis ungu itu menghulurkan tangan mencapai.ya.salam bersambut..

    didalam kegelapan malam itu,menaiki bersama dengan seorang akak yang tidak dikenali itu sangat meragukan dan membimbangkan...

    ''kenapa akak tolong saya?bukan kita kenal pun sebelum ini''lambat-lambat ayu menuturkan kata

    akak tadi hanya memalingkan muka yang manis semanis madu kearah ayu sambil berkata

    ''akak dahulu pun macam adik.keadaan yang sama.hati yang walang sangat menghantui.bila akak tengok adik,akak nampak diri akak dahulu.adik cermin kehidupan hitam akak yang lama''tutur akak tadi tenang

    ''maksudnya ko dahulu...ops silap...maksudnya akak dahulu pun pernah mengalami situasi macam saya.rasa seperti kehilangan yang amat memilukan?''ayu mendesak

    ''ya...itu dahulu...hidup dalam kekosongan,nampak sahaja akak bergelak ketawa,tapi hati sangat terluka.akak tipu kehendak hati akak untuk menjadi baik..pagi tu,setelah balik dari zouk,akak pandu kereta dengan laju,akak kecewa kerana pada masa tu akak kehilangan orang yang akak percaya dan cintai.dia khianat akak''
 
    berdegup kencang jantung ayu.....

   ''dengan tidak semena2,kereta yang akak pandu itu hilang kawalan,lantas ternaik divider dan terdentum dengan kereta kancil merah disebelah jalannya...akak terselamat,tetapi orang yang akak langgar itu meninggal''empangan mata akak tadi pecah...

    ''dan.....seterusnya''ayu merasakan hatinya ditendang2....

   ''akak bergegas keluar dari kereta dalam keadaan tangan kiri akak patah,akak mahu menolong orang yang akak langgar,sampai sahaja dikereta,orang yang akak langgar itu nyawa-nyawa ikan,tetapi dia sempat menghulurkan sebuah diari kat akak,sambil mengatakan dia memaafkan akak''sambil akak itu menghulurkan diari yang tersisip di tepi pintunya.bertukar tangan.

    masih ingat lagi,bagaimana si gadis tudung ungu tadi terjelopok jatuh setelah melihat orang dalam kereta tadi menlafazkan syahadatain buat kali terakhir.....

   ayu memalingkan muka ke arah tepi kereta.air matanya berjurai.hatinya sebak.ayu mahu menyorokkan tangisan dari menjadi perhatian akak tadi...

   ''selepas itu,mac...maca..macammana akak boleh bangkit dari kejatuhan fasa hidup ketika itu?''sayu sahaja ayu bertanya.ayu masih menyimpan cerita yang sebenar.

   ''akak cari ALLAH,akak berhempas pulas merubah diri,kadang2 akak dipulau.dituduh dan dihina.tapi masa itu ALLAH mendatangkan teman2 yang baik pula untuk mendampingi akak.ya.barangsiapa yang ikhlas untuk berubah,ALLAH pasti mempermudahkan.diari yang orang tu beri kat akak,akak belek satu persatu...pada mulanya akak kurang faham,tapi lama2 bila cerita yang ditulis,akak jalani sendiri baru akak faham....indahnya hidup berTUHAN''akhiri akak tadi

   ''akak,mungkin kalau saya beritahu akak,akak akan terkejut...tapi biarlah saya berterus terang,sebenarnya orang yang akak langgar itu merupakan sahabat yang saya cintai,dunia dan akhirat....orang yang selalu memperingatkan saya dengan keberadaan ALLAH.dia memperingatkan saya bertapa peri pentingnya menjaga aurat termasuk memakin stokin yang saya anggap remeh.memberi motivasi saat saya terjatuh.membelai saya saat saya sedih.mempermudahkan urusan saya saat saya buntu....akak...sudikah akak menjadi penganti azah untuk membimbing saya?''rayu ayu dengan bersungguh tanpa dendam...

    kelihatan gadis bertudung ungu tadi yang sedang memandu memberhetikan keretanya.ayu terpinga2.pintu sebelah ayu dibuka...lantas dipimpin ayu keluar dan memeluk...ungkapan indah tersusun rapi.sunyi mengambil tempat.

    ''maafkan akak ya,akak tidak sengaja ketika itu...insyaallah...akak sanggup memikul amanat membimbing awak mencari makna HIDUP BERTUHAN''bisik akak itu lembut

   malam itu,dua mata menangis.menangis kerana apa yang berlaku ada hikmahnya dan menangis jua kerana x ramai orang zaman ini yang menganggap ALLAH itu masih wujud.bumi dan langit menjadi saksi pada malam itu atas perubahan ayu kearah mencari cinta ALLAH...

(moga apa yang aku coretkan diatas,berguna untuk renungan kita bersama k.sekadar cerita yang aku coret saat aku merasakan perlunya hidup BERTUHAN)
 
~sam senpai~

 

9/28/11

wordless wednesday night..haha

*no pain,no gain*

9/7/11

i'm leaving for puncak alam

*gambar bajet nak traveling jauh*
            
          ada masa nanti aku(SS) will update lagi la ya.aku tinggalkan bersama blog tercinta ini kepada kalian(wah..bajet macam amanah la).jika rindu2 kan aku.maka bacalah post2 yang lalu.(ada ke orang yang rindukanku...?sob3..)...

         *pegi ke kolam belakang,sambil merendamkan keseluruhan kepala kedalamnya*

               maafkan ku sepanjang penulisanku.
               bersama sekeping hati ku bawa berlari.

SAM SENPAI
(leaving for puncak alam 0800)

9/6/11

YUNA,ADAM YOUNG dan QURAN(hey,apa kaitan?)

                                                      
                                                             *yuna wift mcd's boot*

                       assalamualaikum musicians!

        diantara musician yang aku amik port antaranya yuna selain bunkface,dan adam young a.k.a owl city.ya,sejak akhir-akhir nih la kan(recently within 3 years),nama-nama mereka cukup meniti di bibir anak2 muda,mak cik kantin,pemilik pasaraya giant dan sebagainya.anda setuju?ke layan inteam,unic mahupun raihan sahaja?huhu(aii..bunyi sarkastik aku tengok..eh...)

       ok.sebelum aku cuba jauh(mahupun merepek jauh),mesti korang terdetik..kenapa semacam besar isu aku tulis seolah2 musician seperti mereka berdua ada kaitan dengan QURAN?(atau mungkin tiada kaitan langsung)

       hari ini(dari pukul 10am-3pm) aku sempat menonton vid yuna inspired di U-tube.yeah sebagai belia awalan,aku mahu tahu jugak perkembangan artis2 nih.ada satu part tu yang membuatkan aku terfikir adalah semasa yuna tengah recording satu lagu.eng single kalau x silap.tyme tu beberapa kali pitch diselaraskan.sampai masa untuk tarik dan hembus nafas pun seakan mempunyai masanya yang sesuai.yeah...fuh..dahsyat..kababomm!

     act,yuna nih aku respek coz beliau jua adalah seorang songwriter.dan gubahan lagunya sangat berbeza.music arrangements sangat mantap disamping memiliki vocal yang kemas(ok yuna.sila sujud syukur sekarang kerana ada orang menilai anda lantas memuji.)

    
      dan hari ini jualah,aku diberi peluang untuk mendengar album OWL city yang berjudul all things bright and beautiful.ya.listened to all tracks.sangat harmoni dan catchy.begitu jua kekuatan pada electropop music dan multi-instrumentalist(dah macam bunyi orientalist dah).

   dan begitu jualah dengan AL-QURAN.ia sebuah kitab yang mempunyai kejelitaan yang tersendiri.jika muzik yang dicipta oleh manusia dapat membuai emosi,mengoncang rasa dan menghayalkan.sepatutnya al-quran yang ditulis oleh TUHAN,patutnya lebih mempesonakan lagi mengairahkan apabila dibaca dan didengari bukan?ok saya bawak satu kisah la untuk membuka lagi mata bersama..(aku petik dari buku quranology)


                  dikisahkan cerita ini berlaku di kaherah tyme2 tarawih gitu.ada seorang bercerita bahawa dia terpaksa bersesak2 masuk kedalam satu masjid disana semata ingin mengikuti solat tarawih.ditambah lagi dengan suhu yang serendah 5 darjah celcius.dan dikhabarkan jua solat ini berlangsung selama hampir 4 jam ditambah bacaan dari surah2 yang gedabak panjang(andai malaysia buat macam nih...pehhh!!tercabut patella ku..huhu).

               so,terfikir dibenak,adakah suara kemerduan imam itu dapat menyihir dan memukau ribuan jemaah tu?sambil angkat tangan ke langit dan jerit''ya..itulah jawapannya''..bacaan menusuk kalbu yang datang dari kombinasi suara serta ilmu tajwid(kalau musician nih mungkin la leh tengok dari sudut vocal dan sebagainya) yang tepat dan sempurna..

               apa korang rasa bila korang nyanyikan lagu dengan senada ditambah dengan muka slumbar minta dilempang?mesti bunyi yang terhasil lemah,kaku dan layu bukan.no energy and synergy there.jika ALquran tidak dibaca dengan tajwid maka pembacaanya menjadi keras dan beku.melalui penguasaan tajwid pasti kecomelan/keindahan al-quran dapat diserlahkan sehingga mampu menangkap sinaran mukjizatnya.sehingga hati tenang dan larut dalamnya.itu antara kelebihan ilmu tajwid.

    so,dah nampak x kaitan kedua2 worldtop musicians nih dengan quran?(ok..adam young masih belum islam..siapa nak dakwah kat dia masuk islam sila angkat tangan ya)


9/5/11

seorang burung hantu itu masih berjaga

        *seorang burung hantu tengah menghadap froggy(nama laptopnya) dikala burung hantu yang lain sudah tergulung didalam selimut masing-masing.owh sungguh bergaya mereka tidur.*

         esok dan esok lagi(lusa) akan berlaku beberapa pekara dan tragedi.adik yang ke dua akan fly ke uia gombak untuk register disana.manakala adik yang ke 3 esok akan sit for spm trial.ok.la.kenapa aku pula yang risau.?sepatutnya mereka yang menjadi burung hantu malam nih.*__*

         dan masa untuk aku fly ke puncak alam jua sudah tiba.alahai,penatnya nak memanjat.huhu.

(berhenti 15 saat untuk fikirkan apa yang hendak ditulis)...sila lempang penulis sekarang=)

         pernah x korang si bloggers yang comel2 sekalian terfikir yang kita nih seolah2 menyambung cycle hidup yang sama tanpa jemu.?pergi kelas,balik kelas,hu ha hu ha,makan,balik umah/hostel basuh baju selepas itu sidai,sementara tunggu kering layan fb dahulu(sila terasa ya SS),lipat baju,masak,study sikit/stay up,layan tandas 5 minute dan malamnya merebahkan diri diatas katil.dan esoknya begitu jua.sambung dan sambung.pergi dan balik.ya.aku akui itulah rutin aku di sana,di puncak alam..(ok..yang masak itu macam tipu.huhu)

        kalau ingin buat kelainan sikit,hujung minggu tu pergi la econsave,shah alam dan tidur yang panjang.bosan2 kacau piji(member aku).sentiasa di sana ada repeatation.kadang-kadang aku lelah teramat.apsal aku memainkan watak robot ya?.atau adakah kalian jua memainkan watak robot jua keatas diri kalian(bahasa melayu apa la ko gune ni SS..pftt)  
  
        hati kita sering diburu rasa kekosongan bukan.?ya..aku lihat ada sahaja mereka yang result gempak habes lagi cool,tetapi mereka akan cakap ngan aku.mereka still rasa hidup ini kosong...and why it become like that?(betul ke aku speaking nih..?huhu).jawapannya adalah kerana...

                                              tidak tahu nak define tujuan hidup!

         jika ada yang terror sikit tu dia akan jawab(act dia terror banyak),hidup ini adalah untuk membumikan islam(jadi khalifah) dan menjadi hamba ALLAH.tapi...macam mana nak pastikan those 2 aims berjaya?

                                                IKATKAN DIRI DENGAN TARBIAH

                                                                       melalui

                                                      USROH/BULATAN GEMBIRA

                                                                        yang

                                                                        akan

                                                                     membina

                                                        DIRI DAN MASYARAKAT

p/s:Wah..bagus lah post nih SS,berbau islamik.lama kau x tulis camni kan?huhu.
lepas nih aku akan gebang kenapa usroh/bultan gembira nih sangat berperanan ya..moga aku ada masa(nak elak la tuh..huhu)

bulatan gembira(tawaran)


9/3/11

si botak dan si tudung labuh.(last series.wah!)

       (kepada yang baru baca,si botak nih adalah satu watak yang aku(SS=sam senpai) reka,namun jalan cerita yang aku olah sangat hampir dan sentiasa berlangsung,kadang kala watak hitam mencintai watak cahaya melalui cinta)

                                                                      ~***~

           malam 3 september itu,konsentrasi aku ketika itu terganggu.walaupun buku tebal gedabak subjek physics terbuka luas,namun jiwaku tidak ikut berdetak sama.hati aku terbang jauh.sangat jauh.walaupun jauh aku melayang,namun ia sangatlah tenang.hey kawan.akukah aku ini?!come on la botak,gadis itu mana cocok ngan nafsu kau wei.kau solat pun jarang-jarang,lompong-lompong gitu.dia tu bukan sekadar alim,tuh pakaian tuh,tak mengiurkan langsung..lupakan dia dan teruskan hubungan terlarang dengan amalia kau tu.semacam begitu la kawan-kawan bloggers sekalian aku punya monolog tyme tu la...korang tahu apa aku buat?!selepas subuh biasanya ari minggu ada tazkirah,yang si muslimah2 nih akan turun dari tingkat atas masjid turun ke bawah la(maklumat dari sabri,classmate aku merangkap budak masjid regular).muslimah2 nih duduk dibelakang jemaah lelaki dengar tazkirah.aku harap dia perasan kelibatku dan aku pula dapat tatap wajahnya yang indah..alangkah

           ''mirul,bangun doe..jom masjid..subuh!''.aku pun x tahu kenapa,sungguh muslim aku pagi tu.tak pernah pernah bangun awal,lagikan solat subuh.aku ingat lagi,tyme tu amirul dah macam kena letrik dah aku tengok.bonggok punya budak.dia pandang aku tembus dengan mulut terlopong.lama.

           aku pun naik pelik,kenapa amirul terkocoh-kocoh berlari lari anak ke masjid.aku pun yang masih baru dalam dunia solat subuh ini pun ikut sama jela.''kita dah lambat nih!''getus amirul.apahal lambat pulak,awal lagi apa.balas aku dalam hati.sampai-sampai dekat masjid,aku lihat 2 kumpulan besar sedang duduk dan mendengar tazkirah barangkali.satu yang laki2 dan satu agi yang gadis2.amirul dan aku solat dibahagian belakang..aduh..malu sungguh aku andai si dia tengok aku dan amirul tercatuk solat kat belakang...kalau awal sikit kan bagus,silap ari bulan aku jadi imam....melepas!

      itu antara percubaan lakonan aku la.ada lagi cara lain.ada skali itu JPP kolej macam buka kepada sesape yang berminat nak kerja bawah biro2 yang ada.mula2 tuh aku tak nak la..tapi bila aku tahu si dia tuh menjawat jawatan sebagai penolong exco kerohanian.wa lincah regiester nama wa hari itu jugak.aku fikir mesti aku kerap jumpa dia kan.yela.paling kurang meeting seminggu sekali ye x?...mula2 itu hepy la kan,orang sibuk bincang perancangan nak imarahkan masjid,aku pulak sibuk nak bina masjid(faham x korang?huhu) tapi percaturan aku silap,lama2 aku mula bz dengan tugas.ya.tugas.diantara perancangannya adalah aku dilantik menjadi ketua prog bagi konsert malam amal.kau tahu,sikit lagi aku nak contact band indie hujan buat performance.yelah.mana lah aku tahu ni konsert amal islamik.aku nih pula 1st tyme buat-buat benda macam nih.pftt.

    ok.habis cerita konsert dunia-dunia tu.sabri pernah bagi tahu aku yang gadis2 masjid nih derang paling x gemar andai ada lelaki yang cuba mesej benda2 lagho(nih bahasa mereka eh).tapi idea mengatasinya.aku pun tulis la surat konon2nya nak jadi orang lama la.baru romantik..yeke?dalam itu bukan main aku tanya soalan tentang iman,islam,sampai cara2 nak solat pun aku tanya si dia,dia akhir itu aku selitkan ''boleh saya bersilaturrahim dengan awak?''..padahal amirul si pengkejut subuh aku hari2 terpacak dalam bilik haku.tak pulak aku tanya.mula2 tuh dia jawab la.peh...dia jawab pun lurus2 gitu..tak de hehe ke,huhu ke,tapi x lama..surat ke 3 dan ke 4 selepas itu dia x balas..mungkin dia tahu siapa yang tulis....eh..eh..

    kau tahu,bila sebut calon isteri..kompem2 korang musti terfikir yang baik2 lagi ayu betul?gadis yang akan membuatkan korang bahagia disamping sentiasa senyum pagi dan petang..ya..semua jenis lelaki pun akan setuju sangat sangat dengan statement aku nih.pasti.dalam pada aku ingin menganyam ketupat ukhuwah dengan si dia,datang pula seorang pesaing baru aku.ya.dia(si imam) jua ingin mengenalinya.hey kawan.mahu potong lain gue ke?jika ingin dibuat perbandingan aku dengan dia,terlalu jauh.samaada dari sudut ilmu,akhlak dan kepimpinan..dia yang mempunyai kelebihan dari sudut ilmu agama berbanding ku,akhlaknya semacam wali.aku pula.nakal-nakal comel gitu.ilmu agama hampir kosong..sebagai lelaki bergaya,aku takkan main kotor..dan apa yang korang rasa aku buat selepas itu?!

     tyme amirul tido gitu,aku akan curi2 selongkar ke meja belajarnya.mula2 itu aku baca2 jela buku agama nipis.yela.nak jadi budak alim sebab nak pikat si dia...entah kenapa lama2 aku teringin pula nak selak buku2 yang setebal tayar 15 inci itu.sikit demi sedikit aku hadam.andai ada yang tak faham,aku akan type dalam hpku.segala soalan nih akan aku tanyakan sendri pada ustaz semasa kelas agama nanti.kadang aku tanya la kat pak ustaz kelas aku tuh ada x shortcut nak jadi alim(sebab nak pikat si dia..itu aku tambah dalam hati).kau tahu jawapan ustaz apa?carilah lingkungan yang baik..ok.fine

     eh..eh..aku hampir terlupa pula nak ceritakan si amelia aku.ok.amelia nih aku kenal start dari awal sek men lagi.dia antara gadis yang berjaya tambat hati aku.sehinggalah pada ketika amelia mendapat 2 tawaran.satu dapat sambung ke jordon untuk pergigian dan satu lagi matrik untuk sains hayat.perempuan perempuan.amelia sanggup tu ikut aku masuk matrik sama.biasalah,makin lama aku dengan dia,aku makin bosan.nak kata x lawa..eh..jangan bilang,dialah yang tercantik di sek satu masa dahulu.sama kaya.tetapi entah kenapa aku terasa kosong bila bersamanya.kadang2 aku malas layan mesej yang dia hantar lewat malam(yelah..tyme tuh kan masa aku nak study plus curi2 baca buku agama amirul kan)

       masa berlalu dengan begitu sahaja.akhirnya aku kini berada di sem akhir.resah sungguh aku.exam lagi.rindu hati lagi.aku tidak tenang.yelah..aku masih bertepuk sebelah tangan.selepas tamat exam akhir nanti,maka terputuslah jalan untuk aku berukhuwah dengannya.punya la resah,sampai aku rasa bilik aku macam ketuhar.panas.rimas.aku bentang tilam tdo bawah lantai.aku pendam perasaan ku nih sorang2.amirul langsung aku x cerita...

      setengah jam sebelum exam dijalankan,aku sanggup tu redah semua dewan untuk mencari si dia kalau2 si dia ada diluar dewan.boleh la bagi motivasi sikit..ahakzz.tetapi takdir tidak menyebelahi aku,aku gagal dalam pencarian.aku pulang semula ke dewan asalku.dan setelah aku baca sebaris doa yang aku hafal malam sebelum itu,aku melangkah masuk...

     kini,matrik pun sudah habis,hampir 3 tahun aku berpisah dengannya,aku di utem dan dia entah dimana-mana sahaja.hilang dalam bayangan.tapi sejak aku habis matrik tuh,hubungan aku dengan amirul menjadi semakin akrab.ini adalah ajaib.entah.selalu jua ditanya khabar aku,makan minum aku,kesihatan,iman..care melebihi abah ibu aku yang bz keja memanjang.sampai satu ketika dengan suara yang agak serius dia menanyakan aku soalan headshot:

    ''eh,botak...kau sekarang nih masih dengan amalia lagi ke?''soal amirul
    ''dah lama la clash..ni sampai ke situ pulak nih kenapa?''balas aku laju
    ''takde la,sebab bukan apa,aku nih ada amanat orang yang aku kena sampaikan''jelas dan cermat suaranya
    ''tak faham?''jujur aku jawab

diam seketika.....

    ''orang yang dahulu kau kejar,dia kini sedia untuk disunting''suaranya semakin exceited

    ''jap..jap..siapa plak nih?''kali nih aku betul2 tak tahu

   ''si dia la,rumaisa..yang kau tergila2kan..musti ko pelik kan macam mana aku tahu semua nih?''soal amirul

   ''ha ah...macam mana dot?setahu aku,pernah la pulak aku beritahu kau kan?..kan?..kan?''soalan dibalas soalan..(sumpah..masa nih punya la aku excited sampai ayam yang aku gorang hangus.tyme tuh aku kat umah bujang)

   ''jumpa aku di mid valley k,pizza hut,11am''..

                                                               ~***~

               di dalam kedai pizza hut itulah menjadi saksi aku menangis terharu sehinggakan aku terpaksa dipujuk oleh beberapa orang waiters kerana aku terlalu sebak lagi terharu.rupanya selama ini,aku di matrik dahulu duduk dengan sepupu kepada si dia,rumaisa.dan yang paling memalukan aku adalah,aku nih terlebih perasan..patut la rumaisa' senyum tyme aku jogging itu,rupa2nya dia senyum dekat sepupu dia amirul,bukan aku...ayakkkk!!!

              dan akhirnya kami menikah.eh..eh..cepatnya aku menghabiskan cerita.sekejap.ada satu lagi part yang aku tak cerita.sebenarnya,pada hari peperiksaan akhir dimatrik bermula,setengah jam jua sebelum tu, si dia puas mencari aku dari dewan ke dewan..atas alasan ingin memulangkan surat yang ke 3 dan ke 4 cuma nasib tidak menyebelahi dia.sebenarnya nasib kami.kami saling tidak ketemu dalam lapangan matrik yang sama.ajaib sungguh...

             dan selama nih jua si dia,rumaisa mendapat info berkenaan ku melalui sepupunya,amirul yang kerap menalefon aku selepas matrik.subhanallah...aku ingat lagi selepas kami diijab kabulkan,soalan yang pertama aku tanya dia

            ''kenapa sayang pilih abang yang hina dina ini,kenapa x pilih imam besar kat martik tuh?''soal ku ala-ala manja gitu bercampur ungkit kisah lama.

            ''emm..apa ya?hehe..sebab sifat abang yang inginkan perubahan.ya.abang bersungguh-sungguh walaupun bukan niat kerana ALLAH pada mulanya,tetapi kerana saya.takpe la..yang penting sekarang..sayang akan bimbing abang untuk bercinta denganNYA pula''balasnya sambil mata melirih manja

            subhanallah..subhanallah...aku mencintamu kerana ALLAH,rumaisa' ku sayang....

    
    ok..la..rakan bloggers sekalian..itu sedikit tentang kisahku..dah lambat lewat malam dah nih..kejap lagi aku nak tahajud dengan si dia..sebelum itu ingat pesan nih:          

              "Barang siapa yang jatuh cinta, lalu menyembunyikannya dan memelihara kesucian dirinya serta bersabar sampai dia meninggal dunia, maka dia adalah seorang yang mati syahid."~al hadith


    yang benar:
    ~si botak~
    3.15am

(mesej dari penulis(SS):ok x cerpen aku kali nih?huhu.dan pasti ada yang bertanya nih kisah botak ke kisah sam senpai?ok..ok..ok..cukup..camni...korang pernah baca novel kan?cerpen ke?x semestinya cerita tu mewakili si penulis...walaupun mungkin nama watak yang dihidupkan sama nama dengan penulis novel..(eh..apsal macam tebelit2 nih?huhu)..jujurnya,aku menceritakan beberapa peristiwa yang mungkin pernah,akan terjadi pada si pembaca diluar sana ya..sekadar perkongsian picisan sahaja)

    

9/2/11

si botak dan si tudung labuh.(al kisah)



      yeah!kawan-kawan,sekadar panggil aku botak.itu cukup.botak yang mempunyai lipatan sejarahnya sendiri dizaman muda2nya kau tahu...sebentar lagi aku mahu kisahkan bagaimana cerita aku nih bakal membuatkan korang pedih mata,lantas bergayung-gayung air mata mencurah2 ke ladang gandum.cerita bagaimana aku mendapat hidayah melalui cintaku pada si dia.ya.si dia yang sudah menjadi isteriku sekarang..dia sudah lama terlelap.alahai isteriku,comelnya saat dikau tdo siap ada kuar air liur basi lagi...hee(ketawa sambil gigit laptop)..kejap lagi jangan lupa kejut abang tahajud..kira2 aku cerita dengan korang2 nih rahsia2 tau..

   lagi satu.mungkin korang ingat kisah aku nih,macam dongengan cerita tipikal cinta islamik macam syurga cinta,syahadat cinta ataupun ketika cinta bertasbih.ok.berhenti sekarang dari fikir2 yang begitu.ya,mungkin begitu jua rentaknya tetapi melodinya agak berbeza...kerana ceritaku ini serba benar lagi jujur...(light on)

                                                                         ~***~

           aku diantara pelajar yang paling bengap,malas lagi mengharukan sekali didalam kelas ketika disekolah menengah dahulu.ya.bukan aku tak pandai,cuma aku teramat malas.aku kaya dan buat apa aku terfikir kenapa perlu susah payah angkut beg yang seberat dengan badanku.kadang2 itu sangat membebankan.belajar untuk kaya?aku dah kaya la...

           apa yang kawan kawan aku tiada,dengan mudah lagi pantas aku memilikinya,teringat lagi aku ketika itu zaman hp blackberry dan segala berry aku rembat.maka ketika itu bukan sahaja aku memiliki kawan yang ramai malah sang gadis gadis yang turut sama cair apabila melihat keberadaanku.aku perasan akan situasi itu.kawan yang miskin memingir diri.huh..barangkali segan denganku fikirku..

           sehinggalah keputusan spm aku diumumkan,aku mendapat keputusan yang hanya sederhana.aku fikir bagus la tu daripada gagal bukan?.aku masih ego ketika itu atas usahaku sendiri.mungkin untuk aku sambung belajar ke luar negara bagaikan pungguk merindukan rembulan.aku sekadar ditawarkan sambung belajar di malaysia itupun di matrik.sekadar matrik pisican pada pandanganku.aku fikir matrik sekadar tempat untuk main-main sebelum aku melangkah ke U nanti....ada aku kisah?sekadar lintasan rasa...

          memandangkan aku mendapat matrik dua tahun,ia memberikan aku tiket untuk aku bersenang lenang goyang kaki.belajar sekadar yang perlu,selebihnya enjoy.setahun berlalu begitu sahaja kerana tiada apa yang istimewa,aku dan duniaku..tetapi berbeza pula ketika aku menginjak menjadi senior ditahun kedua..kini,aku tidak lagi asyik dalam duniaku,aku terjun pula ke dunia si dia..ya si dia bertudung menutupi dada dan punggungnya...

                                                              ~***~
           disem 3 ini,satu benda yang aku perasan.kau nak tahu apa?ntah macam mana aku satu bilik dengan malaikat.ya.bau malaikat secara tamsilannya.amirul si malaikat pengkacau tidur subuhku.antara amalan yang selalu dia buat adalah menkejutkan aku.arghh..pernah sekali aku jerkah dan marah2 dia.aku tahu dia beberapa kali terasa dengan aku.tapi tidak lama,selepas itu dia kembali normal..erkk...maksud aku dia kembali mengajak aku solat subuh.sebenarnya sama sahaja dengan solat2 pada waktu lain.menyusahkan...

            pernah jua aku pergi ke majlis2 ilmu kerana dia.pergi bersama,balik masing2.aku biasanya duduk belakang2,dan selepas 10 minit aku berada di hadapan laptop dibilikku,magis bukan?ya..lantaklah dia.tak kuasa aku.biarlah aku larut dengan gamesku daripada berpanas2 di majlis ilmu,bentak hatiku..

            ada sekali itu amirul mengajak aku temankan dia berjogging.biasanya aku x lepak dengan si amirul nih.aku lebih selesa lepak dengan kujai,apis,jijie dan padin.kitaorang layan asap dekat tandas tingkat bawah yang jarang digunakan.tapi takpe la,sekali sekala apa salahnya pipit berkawan dengan enggang ye tak?

            sepanjang berjoging,berat sungguh mulut aku ingin memulakan interaksi,selalunya lebih kepada sehala.amirul banyak menyoal.aku bukan apa,takut-takut la dakwah dia terkena kat aku,naya nanti kalau aku dah jadi baik,itu tak boleh ini tak boleh.sampai dihadapan kolam...seperti mata aku ditarik ke arah satu susuk tubuh,pertama kali aku merasai getarannya.ya hati aku berdetak.eh...kawan kawan,aku bukan berfalsafah ya,aku ceritakan betul2 apa yang aku rasa.saat tu jua,aku dibius.mataku terpaku pada seraut wajahnya.sungguh.aku nampak bidadari.indah.lawa.dan sejuk hati.pertama kali aku suka tengok yang bertudung labuh.

             cepat-cepat aku tarik tangan amirul,masih aku ingat lagi dialognya..

             ''wei..wei...sape tuh?''tuding aku dekat gadis bertudung labuh setelah menarik lengan amirul
            
             ''eh..dah..dah...angau kau nih..''kali ini,amirul pula yang cepat memotong.aik..takkan tak boleh cakap baik2.kali ini pula aku terasa..

             ''aduh,ko nih,sayang doe..ish..kalau aku dapat,sebulan x keluar rumah yop!''jerit aku

             ''cukuplah,jom botak,kita jalan sikit lagi''ajak amirul

              jarak aku dan si dia pada ketika itu lebih kurang 20 meter.dia perasan kehadiran aku,sekadar seulas senyuman dan kemudian dia tundukkan pandangan ke arah lain.dia lantas pergi selepas itu tanpa menoleh kebelakang.tapi hati aku sudah tertoleh kearahnya.hatiku mula bolak balik...

            dekati si dia dan tinggalkan amelia...tekad!

              (sam senpai si penulis akan sambung cerita si botak dan si tudung labuh ini di bahagian seterusnya,insyaallah)
      


         

8/26/11

sangat annoying~

        penafian:post ini mungkin akan mencederakan sahaja.paling teruk pun benci.paling bagus.sejenak berfikir.menarik nafas terlebih dahulu amat2 diperlukan sebelum membaca.atau jika rasa2 x mampu baca.sila tinggalkan....kerana dengan hati aku mencoret..hati yang sudah lama pendam. 


        pernah x kalian,rakan2 bloggers sekalian berada dalam satu situasi dimana tersangatlah annoying situasi itu?!rasa nak hempuk si pembuat annoyed thingy dengan kamus dewan?lantas mencampak ke dalam kolam secara rahsia dimalam hari?settle satu prob..pfftt..

         betul.dalam hidup ini tidak semua pekara yang indah indah belaka akan berlaku.ya.lantaran itu kitalah yang seharusnya mencorak situasi itu kan?kan?(ahaha..byk tol soalan..x rasa cam annoying plak kan..dish3).namun untuk pekara yang macam anda rasa seolah2 x de la besar mana masalah itu tapi leceh untuk dilayan.kalau x layan benda leceh tu kang rasa cam kesian.ok...ak bagi situasi...

situasi 1:
         si ahmad membuka fbnya lantas apa yang berlaku sebanyak 99notifications dia terima.bukan main excited open..tup..tup..tup...semua yang dapat adalah likes dan likes..dari org yang sama..wtf?!kadang2 x faham..orang yang komen di ruangan komen ahmad pun mahu dilike..yeah..semua..budaya menglike nih x salah...tapi sangat annoying jika melampau...!

situasi 2:
         kadang2 kita berkongsi perasaan kecewa,sedeh,gembira dengan kawan kita.ya.kawan adalah orang yang paling hampir bagi kebanyakkan remaja.punya la cerita punya cerita..then kawan yang ke2 tuh sampuk lantas bertitah ''buat apa la ko ingat minah tu,lebih baik ko ingat ALLAH''...disamping itu si dia(maksud aku,si kawan no2 tadi) pula orang yang seperti tiada tanda2 untuk selalu mengingati ALLAH...(siapalah kita nak judge..tapi kita kan musti tahu camne hidup dia)...mengingati ALLAH itu bukan annoying...tapi cara tegur itu sangat sombong dan annoying...F!

situasi 3:
           korang pernah x pergi R n R..ala...musti pernah kan?..ok..situasinya solat subuh,orang punya la ramai cakap kau..sampai nak solat pun kena bergilir2.then imam itu pula baca nya surah yang amat panjang dan berlagu..(byg la sndri)..sampai ada kalangan yang menunggu tu hilang sabar dan membentak..namun imam itu mukanya slumber annoying berdoa yang panjang pula..(bagus la tu..kalo ikut kata akal)..then apabila habis imam ditegur...korang nak tahu imam kata apa...

''inilah masalah orang sekarang,bila pasal solat semua nak cepat,bila tangok wayang ley plak lame2''

aduh...masyarakat sudah keliru,orang yang beragama pun sudah keliru(ak bukan malaikat nak judge..).kekeliruan ini sudah cukup untuk mengharu birukan masyarakat.imam gagal memahami masyarakat...apa salahnya jika bacaan disederhanakan dan dipercepatkan untuk memberi laluan kepada orang lain solat dalam ruangan yang terhad?

   nabi kecintaan dulu pun kalau ada anak kecil yang menangis,baginda memendekkan bacaan.dan satu ketika yang lain menegur muaz yang membaca surah panjang sehingga meresahkan makmum...

situasi ke4:
         ok.ini berkenaan gadis.khas untuk gadis yang freehair yang sudah tahu,faham tetapi menyombongkan diri x mahu bertudung...nak marah?marah la....ada aku kisah.haha

        bukan main lagi,punya la tak mahu bertudung berlagak sombong..apabila ditanya kenapa liat sangat mahu bertudung jawapannya...

   ''x dapat hidayah lagi''

....wtf?!hey sayang hidayah itu kita kena cari..bukan tunggu datang bergolek baru nak amal...lempang nak?!haha

   ''ala...kami yang freehair nih pun jaga solat awal hape..tuh..yang tudung labuh tu,bukan awal mane pun solat...kami jua yang baik.''

   baik?ok.fine..bagus la tu..eh..kejap..awak rasa diri baik..sedangkan orang2 soleh terdahulu tu pun masih menangis yang berpanjangan dimalam hari mengenang dosa-dosa yang mungkin bagi kita pada hari ini..ape kebenda sangat la...tapi itulah realiti orang2 soleh dahulu..taqwa sentiasa mengatasi.nabi yang dijamin syurga pun solat sampai bengkak kaki..ni solat x sampai 10minit..nak terhegeh2 declare baik?!..hello!masih terasa cukup baikkah dgn solat lima waktu awal waktu?...(ok...sekurang2nya usaha gak kan..terpulang).

   ada wanita freehair yang sedikit bernas tu bukan main nak defense diri...sanggup tu postkan kat blog,fb dan segala bagai tentang ustaz,ustazah yang terlanjur,berjudi dan sebagainya(nampak x dunia mereka yang alim nih pun bukan baik mana~kata sans freehairs)...ya..ya..ak x nafikan ada..sebab mereka itu manusia yang bernafsu..kadang2 nafsu yang downkan iman mereka...tapi x pula timbul isu wanita2 yang sexy mexy yang berROMEN (maaf guna word nih) dan melakukan segala bagai kerja..x pulak timbul isu...?!kenapa si freehair2 yang baik hati ni x amik pengajaran?!x rasa cam pelik ke?...fuhhh!tersangat annoying..lagipun bilangan ustaz dan ustazah yang teruk berapa ketul la sangat...(yeke?)

    maaf andai ada yang terasa.perlu ke aku tulis camtu?..ok.fine.maaf!(komen andai mahu,curah idea andai ada)..thanks 4 reading!
         

In Every Tear, He Is There

~katahuilah kadang2 bila kita berduka,ada lagi yang lebih berduka~

*saya tujukan lagu ini buat mereka yang merasakan tiada lagi hari esok untuknya*
*buat mereka yang bersedey dengan manusia lain*
*buat mereka yang mahu lari jauh2 dari masalah*
*dan buat insan yang hebat...kerana punya TUHAN*


“Dan Apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Aku, maka katakanlah sesungguhnya Aku dekat. Aku mengabulkan doa orang yang memohon apabila ia memohon kepadaKu. Maka hendaklah mereka memenuhi (panggilan/perintah)Ku, dan beriman kepadaKu agar mereka mendapat petunjuk (bimbingan)”. (Al-Baqarah: 186)




p/s:air mata si peneman setia,pembasuh duka..sabar ya awak~

8/18/11

dahulu benci,sekarang suka

 'Barang siapa yang memiliki anak kecil, hendaklah ikut bersama bermain-main dengannya." (Riwayat Ibnu Asakir)





    jujurnya..budak adalah makhluk paling leceh di muka bumi ini pada tanggapanku seketika dahulu.nak melayan lagi.nak dukung la.nak pimpin jejalan satu jaybee la.nak belanja la.dan segala bagai...fuhhh


(adik aku bersama2 dengan si hadek2 yang sungguh chomel lagi suci)

     tapi masa itu pun berubah.dan sekarang tak tahu kenapa aku semacam bila nampak budak.aku rasa nak pegang kepala dia.dan usap2.cium2 sepuas hati..(x pelik kan?kan?) seperti naluri ke'abah'an tumbuh menghijau dalam taman hati jujurnya selepas berbuat sedemikian(berdehem kecil) .dan mungkin apabila ALLAH ingin mencampakkan rasa cinta aku terhadap budak2,maka ia akan terjadi jua walupun aku enggan satu masa dahulu...

    teringat aku pada tazkirah2 yang aku kutip semasa di majlis ilmu suatu ketika dahulu..


Seperti sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud; "Ketika anak adam meninggal, maka terputuslah amal perbuatannya, kecuali tiga perkara; sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat, dan anak yang soleh, yang sentiasa mendoakan orang tuanya," (Al-Hadits)




رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ



"Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku. " (Surah Ibrahim:40)


  manusia dari hari ke hari akan meningkat matang.daripada memikirkan hal dirinya sahaja beralih pula kepada memikirkan hal yang lebih besar iaitu membina keluarga(mencari isteri/suami baik2 dulu la.hee)..dan seterusnya dia pula akan memikirkan hal yang lebih besar lagi selepas itu..ummat dan negara...begitulah seterusnya proses2 ini akan berlangsung tanpa henti...anak2 itu pun akan membesar dan lahirlah generasi demi generasi!


Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan. (QS, 66:6)