revolutionalists

12/9/11

cinta untuk nabila(part i)

    lama tidak menulis..moga2 gaya bahasa tulisanku tidak mati lagi..... 
     
     ~light on~

       
    sambil membelakangkan daratan lantaran menghadap lautan.dibiarkan sahaja tubuh diterjah desiran angin pantai.sedikit-sedikit pasir diterbangkan ke udara.ombak kecil mencumbui pantai saat itu.beberapa kumpulan burang-burung kecil terbang dan bersahutan.sangat mendamaikan...


                   ''kenapa selama nih aku x perasan ha?!''.direbahkan diri diatas pepasir.lantas perasaannya turut sama diserap kedalamya.tenggelam dalam muara kerinduan....


    ~***~

''happy besday!''jerit fahmi sambil mencuit pinggang khairul.terperanjat khairul lalu terlompat beberapa depa ke depan.jatuh dan sedikit sengal dipergelangan tangan dirasai.


    ''puii....macam haram!...wow..hadiah la..ahahaha''sekejap sahaja hatinya menjadi sejuk kembali taktala matanya terpaku pada lelehan coklat yang menuruni lurah dinding tepi kek itu.itulah khairul.tinggi orangnya maka panjang lagi la tahap kemaafanya.bunyi seperti hipotesis pula.hehe.kelip-kelip yang masih setia berterbangan dibalkoni menghidupkan lagi suasana riang malam itu.suap-menyuap,cubit mencubit  dan ini mungkin jika tersalah faham,kelihatan mereka itu lagaknya pasangan gay.Bagi mereka yang masih tidak kenal apa itu erti ukhuwah.tidur sekatil,makan sedulang,bergurau senda dan sebagainya,benda ini sangat meloyakan...


    malam yang mendatang.khairul masuk ke rumah dengan muka yang sangat sembam.lalu sebagai sahabat yang sudah lama kenal,fahmi mengambil peluang ini untuk meluangkan beberapa detik waktu bersamanya.berbincang berkenaan masalah,menyelesaikan mahukan berkorban segalanya.fahmi tahu dia x boleh lama sangat mendengar luahan hati khairul lantaran esok adalah exam penentuan samaada layakkah dia bergelar doktor gigi ataupun terkandas bersama-sama dengan segulung cita-citanya.namun khairul terus sahaja bercerita.fahmi terus memujuk hatinya untuk bersabar.sehingga jam menunjukkan angka 3.barulah selesai segala serba serbi.fahmi kuatkan azam menpergunakan baki 3 jam sebelum subuh untuk belajar.atau lebih tepat memerah keringat berjuang,belajar sambil menahan mengantuk yang amat gila.


  pagi menebarkan cahaya ke segenap penjuru belahan bumi.tidak terkecuali jua bumi shah alam.disaat itu khairul menghantar fahmi ke fakulti pergigian uitm sha alam lantaran fahmi yang sangat mengantuk.sampai sahaja betul-betul di hadapan fakulti.bahu fahmi digegarkan...


   ''bangun sayang...dan sampai!''


 dengan badan yang terhuyung hayang,fahmi keluar dari perut kereta milik khairul,menapak kedalam bangunan fakulti..


  ''buat yang termampu sahaja ya mi''bisik khairul pada angin.




                                   ~***~


             mukanya yang sangat putih,dan suci.tak jemu kata orang memandang wajah yang redup lagi mendamaikan itu.menjadi kegilaan para buaya-buaya mahupun golongan tok syeikh dan ustaz2 jua.dihiasi dengan akhlak yang sangat cantik.kumbang mana yang x tertarik der..


            ''owh nabilah,lambang cintaku kepadamu....''terdengar nyanyian atau usikan nakal sang buaya didalam dewan kuliah setalah tamat sahaja paper Perubatan Mulut & Periodontologi.


         ''ish..ish...maaf..Bila x suka diperlakukan begini''bisik nabila dalam hati.namun ketidakselesaan dapat dihidu oleh fahmi yang duduk di kerusi selang 2 baris dari tempat nabila.


         ''eeee...tengok tu,baru kacau sikit dah muncung sedepa...apalah..orang gurau sahaja''jerit badrul separuh laung.kawan-kawan badrul yang lain memperkecikkan kemampuan badrul yang dari sem 1 cuba untuk menambat hati nabila menemui jalan buntu.badrul mengepal-gepal tangannya tanda sangat tidak puas hati.nasib tidak menyebelahinya.loser.


         ''awak...nih..awak tertinggal atas meja tadi''sambil dihulurkan senaskah al-quran kulit ungu itu kepada nabilah..
   
         ''terima kasih fahmi''ujur nabila pendek


         sambil cepat-cepat nabilah melangkah ke belakang kerana pipinya yang semakin merona kemerahan.tersangat malu.


         ''awak...emm...x macam lelaki lain''antara dengar tidak dengar sahaja kalimah itu terpacul dari mulut nabila...peristiwa tadi itu dihapus akan waktu...fahmi tidak perasaan akannya


                  ~***~
          
          hari berganti hari,seiring  jua dengan musim di hati.begitulah yang berlaku di laman hati antara dua insan yang terpisah jauh.mencintai dalam bisikan.hanya alam yang dapat curi-curi mendengarnya.namun masing-masing antara mereka saling mendoakan dalam keadaan masing2 tidak mengatahui..sweet bukan?


          berbalik kepada kisah 2 sahabat tadi fahmi dan khairul.sebenarnya dari sudut ilmu agama(islam),khairul lagi cetek berbanding dengan fahmi.malah sifat bertangguh khairul dalam meraih segenap ilmu tidak dapat dinafikan.amat jarang sekali dia bertandang dimasjid.apatah lagi solat berjemaah setiap waktu.kadang2 sahaja ada batang hidungnya.itupun jika masjid ada buat sedikit makan2 selepas solat...namun...diakhir-akhir ini,khairulllah orang yang pertama akan sampai dimasjid...kadang2 dia kelihatan terkocoh2 untuk ke masjid..what the heck?!...apa kes nih?!


        kelihatan jemaah sudah memenuhi ruang di saf hadapan masjid untuk mendengar tazkirah magrib yang menjadi rutin.khairul memalingkan muka ke belakang sambil tercari-cari akan wajah seseorang.fahmi yang berserban yang berada disebelahnya kehairanan melihat keletah sahabatnya itu...dia cuba untuk tidak melayan..tetapi memandangkan khairul asyik terpaling-paling.lantas si fahmi memalingkan jua mukanya kebelakang.  


       'eh,x de pepe pun'monolog fahmi.kembali kepada tumpuan ke arah ustaz yang memberikan ceramah.dibiarkan sahaja khairul disebelahnya setelah itu.


                                                      ~***~
                      ''hahaha,Bila.selipar siapa tu awak pakai?''soal fatimah sambil mentertawakan nabila yang masih terkebil-kebil itu


                      ''ish...mana la Bila tau''sambil menjungkitkan bahu.dilihat kakinya menyarung selipar lelaki


                     ''nih musti selipar muslimeen kan?''teka fatimah


                     ''ha ah,yela kot..musti tertukar tadi kat masjid..aduh..macam mana la saya ley cuai kan?..emm''rungut nabilah sambil mulut muncung sedepa..


                     ''takpe la nanti kita pulangkan k''pujuk fatimah.


                     ''ok''balas nabila spontan


                sementara itu:
                      ''ish..mana pulak la selipar aku nih?tadi macam dekat sini?tapi..aik...kosong jek..''bertitahlah fahmi sorang2 disuatu sudut..


                      ''ala mie...nanti balik kang,kita singgahlah dimana2 kedai..kita cari la yang baru..niat sedekahkan sahaja ya..mungkin ada la tu sapa2 tersalah amik..ala lagipun tempat kasut tu bukan terang sangat pun''mood memujuk dan memaafkan orang itulah yang menjadikan khairul seorang yang kool.namun fahmilah jua orang yang banyak bersabar dalam semua hal.


                                                                      ~***~
                     nabilah masih tekun mentelaah buku subjek berkenaan Pergigian Prostetik.air cond di dewan kuliah itu sangat membahagiakan.namun tumpuannya  terganggu kerana terselit sekeping surat diantara celah helaian bukunya itu..kepingan dibuka dan dibaca..nabilah kaget.darah laju mengalir kepermukaan mukanya.merah padam.tidak terkata malunya.......


                                             (to be continued)


   




1 comment:

Anonymous said...

cant wait for the next story..