revolutionalists

7/21/11

tertangguh.he.he.maaf deh!

   assalamualaikum to all super kind-hearted readers sekalin.1st of all.maaf lambat yang teramat sangatan since masa dan kemalasan yang teramat hebat mengulit segenap penjuru hati.he.he.ok.straight to the main point,aritu aku ada nak share la kan pasal buku yang aku rasa terisi sangat2 bila baca...hingat x?(kenapa pula ada huruf H tu?huu)

  al-mukadimahnya/openingnya,sebelum aku story buku apa,izinkan aku membuka mata aku dan mata hati korang tentang beberapa pekara dahulu ya.org islam(kita la tu) hari ini,kalau anda perasan la kan,ada antara mereka yang bersungguh2 solat dibahagian hadapan,tetapi tidak mempedulikan bau mulut yang busuk serta daki2 di badan mereka.ada jua kita dapat lihat muslim yang bersangatan semangat beribadah tetapi mencuaikan pendidikan anak2.perasan x?dan dalam pada masa yang lain muslim tu sangat2 menjaga anak2nya(yg dah kawen faham kot) tetapi menderhaki parentnya.ada jua suami yang taat ibubapa tetapi menyakiti isteri.dan ada jua yang mempergauli isteri dan anak2 dgn baik tetapi menyakiti jiran.ada betul x sahabat sekalian tentang apa yg aku cakap nih?

 sebahagian dari mereka cuai(aku la tu) dan sebahagian lagi melewati batas.dan yang paling astouding sekali adalah dikalangan pendukung dakwah,mereka mempunyai satu kefahaman  dan sensitif terhadap hukum2,adab2 islam dengan segala nilai dan kepatuhan yang benar kepada hidayat islam yang lurus.tetapi kerana ke'busy'an,sikap x amik peduli dan kelalain mereka(x sengaja barangkali) menjerumuskan mereka kepada kesalahan2 dan kesilapan yg seperti ini..samaada sedar mahupun tidak.

   semua yang aku bahaskan diatas berdasarkan Buku nipis yang amazing bertajuk keperibadian muslim/sahsiyatul muslim hasil sentuhan DR MOHD ALI HASHIMI.ditulis buku ini adalah untuk menyenaraikan apakah itu muslim yang betul2 muslim sehingga muslim itu menjadi buah apple yang ranum,cantik dan segar hasil dari siraman dan benih islam itu sendiri.manjadilah ia bermanfaat untuk org lain.

 diantara part2 yang dibahaskan didalam buku ini adalah:

1)muslim terhadap tuhannya
2)muslim terhadap dirinya
3)muslim terhadap ibubapanya
4)muslim terhadap isterinya
5)muslim terhadap anak2nya
6)muslim terhadap kaum kerabat
7)muslim terhadap jirannya
8)muslim terhadap saudara dan sahabat2nya
9)muslim terhadap masyarakat

untuk post kali ini aku ingin cuba buka mata hati kita bersama.aku amat2 terisi bila baca buku nih.dan tulisannya yang amat mendakap tangkai hatiku.(jiwang ke?huhu).terus terang aku cakap korang yang gadis2 nih akan nampak sangat islam itu indah bila islam berbicara soal muslkim terhadap isterinya...subhanallah...dan korang yang suka melaram pula akan teruja apabila membaca buku ini dan lihat bagaimana cantiknya penampilan seseorang itu mengikut islam.......

 ~kalau ada jodoh,kita jumpa lagi ya(pinjam suara mia sara dalam filem sekali lagi.hehe)

yang akan pergi jauh.
ABD RAHMAN@SAM SENPAI



 

No comments: