revolutionalists

8/18/11

dahulu benci,sekarang suka

 'Barang siapa yang memiliki anak kecil, hendaklah ikut bersama bermain-main dengannya." (Riwayat Ibnu Asakir)





    jujurnya..budak adalah makhluk paling leceh di muka bumi ini pada tanggapanku seketika dahulu.nak melayan lagi.nak dukung la.nak pimpin jejalan satu jaybee la.nak belanja la.dan segala bagai...fuhhh


(adik aku bersama2 dengan si hadek2 yang sungguh chomel lagi suci)

     tapi masa itu pun berubah.dan sekarang tak tahu kenapa aku semacam bila nampak budak.aku rasa nak pegang kepala dia.dan usap2.cium2 sepuas hati..(x pelik kan?kan?) seperti naluri ke'abah'an tumbuh menghijau dalam taman hati jujurnya selepas berbuat sedemikian(berdehem kecil) .dan mungkin apabila ALLAH ingin mencampakkan rasa cinta aku terhadap budak2,maka ia akan terjadi jua walupun aku enggan satu masa dahulu...

    teringat aku pada tazkirah2 yang aku kutip semasa di majlis ilmu suatu ketika dahulu..


Seperti sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud; "Ketika anak adam meninggal, maka terputuslah amal perbuatannya, kecuali tiga perkara; sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat, dan anak yang soleh, yang sentiasa mendoakan orang tuanya," (Al-Hadits)




رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ



"Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku. " (Surah Ibrahim:40)


  manusia dari hari ke hari akan meningkat matang.daripada memikirkan hal dirinya sahaja beralih pula kepada memikirkan hal yang lebih besar iaitu membina keluarga(mencari isteri/suami baik2 dulu la.hee)..dan seterusnya dia pula akan memikirkan hal yang lebih besar lagi selepas itu..ummat dan negara...begitulah seterusnya proses2 ini akan berlangsung tanpa henti...anak2 itu pun akan membesar dan lahirlah generasi demi generasi!


Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan. (QS, 66:6)



4 comments:

an nyek said...

sam dan nk kawin dah...nk ade anak dah...hahaha...iallah, semoga tuhan jadikan kita dan keturunan kita dr golongan beriman, beribadat d muka bumi nie. Amin

Anonymous said...

bile ko nk kawen nihh??? hahaha..

sam_senpai said...

to an nyek:dia macam muncul gitu2 jela...ahhaa...tok sah amik serius la dude...tapi doakan yang terakhir ko tu..ak serius aminkan..hehhe

to anonymous:ehem...tau la dia dah bertunang(ahaha...1st tyme dapat teka anonymous)

pengemisCinta said...

amin..sempurnalah separuh dari agamu.insyaAllah.;)