revolutionalists

10/20/11

bekam...berani ke nak toray?(try).hee


assalamualaikum kalian2.




tahu apa itu bekam?




serious x tahu?...



ok.saya bagitahu la eh

definasi:

Bekam merupakan metode pengobatan dengan cara mengeluarkan darah kotor/toxin disebabkan oleh gangguan jin dari dalam tubuh melalui permukaan kulit.



                                                     (kawan saya dibekam..erk..hehe)

kebaikan:

merawat kelesuan dan menghilangkan stress

Bagi individu yang sering mengalami keletihan dan kelesuan akibat kerja mahupun belajar, berbekam darah pada kawasan tengkuk, bahu dan otot belikat mampu memberikan kesegaran pada tubuh badan kerana selepas berbekam anda akan sendawa dan banyak angin akan keluar dari badan serta badan akan terasa lebih ringan.

               mengeluarkan toxic

Sakit buah pinggang semakin meningkat dikalangan rakyat M`sia sejak kebelakangan ini,ia berpunca dari sikap orang M`sia yang kerap mengambil ubatan klinikal pada dosage yang tinggi dengan jangkamasa yang panjang.Bila terlalu banyak ubatan klinikal berada pada sistem aliran darah,ia akan meningkatkan risiko sangkutnya bahan kimia tersebut pada sistem buah pinggang dan akan mengakibatkan kerosakan pada jangka masa yang panjang.Kaedah berbekam/al hijamah pula bertindak menyedut toksid/toksin/bahan kimia ubatan dari sistem darah badan dan hasilnya kita akan dihindari terkena penyakit buah pinggang kerana aliran sistem darah pada badan kita sentiasa bersih tanpa pencemaran ubatan klinikal apabila melalui proses filter di buah pinggang.



     mengeluarkan sihir melalui darah(dengan izin ALLAH)


  Dari ka`b bin malik bahawa ada seorang perempuan yahudi menghadiahkan seekor kambing bakar kepada Nabi SAW di Khaibar.Baginda pun bertanya "apakah ini ?" ..Wanita itu menjawab "hadiah".W anita itu berhati-hati jangan sampai menyatakannya sedekah, sehingga baginda tidak mahu memakannya sama sekali. Tidak lama kemudian, Nabi SAW makan dan para sahabat pun makan. Tiba-tiba baginda bersabda "hentikan", kemudian baginda bertanya kepada wanita itu.."apakah kamu telah meracuni kambing ini ? wanita itu menjawab "ya"..baginda bertanya "mengapa ?" wanita itu menjawab "aku ingin sekiranya kamu pendusta, orang-orang akan segera boleh berehat dari kedustaan kamu, tetapi jika kamu seorang Nabi, maka itu tidak akan berbahaya bagi kamu. Maka Nabi SAW pun berbekam pada kawasan tengkuk dengan 3 bekaman serta memerintahkan para sahabat supaya berbekam. Maka mereka pun berbekam...

Ibnul Qoyyim berkata "ketika Nabi SAW berbekam, baginda berbekam di tengkuk yang merupakan tempat terdekat dengan jantung yang boleh dibekam"

''sesungguhnya,pengubatan paling utama yang kamu gunakan adalah bekam''(hadith sahih)

''sebaik2 ubat yang kamu gunakan adalah bekam dan 'fasad''

dalam hadith lain

''sebaik-baik ubat adalah bekam dan 'fashd''


(points tertentu dibadan.kacak bukan?>_<)
  
      dalam potongan hadirh lain yang diriwayatkan oleh bukhari,muslim,abu daud dan tarmizi'' sebaik-baik cara berubat adalah dengan berbekam''.atau ''berbekam adalah sebaik-baik proses berubat untuk kamu semua''
(hadith sahih)

               berminat untuk dibekan sambil mengikut sunnah nabi secara tidak langsung?boleh hubungan ditalian

0192044573(iqbal)
pelajar jurusan fisioterapi(degree)
harga:boleh dirunding terutamnya pelajar

SELAMAT BERBEKAM YA!
       

2 comments:

Anonymous said...

ada gak kan bekam angin?

lepas bekam tu ade luka2 x? i mean sakit x kalau nak baring ke..mesti dia toreh dulu kan kulit tu before dia letak benda macam mangkuk tu?

kang_senpai said...

owh..ha ah..ada jugak..tapi better bekam darah(itu yang sunnah)..kuar darah..sakit tu x la coz pakai lancet(jarum).cucuk2 jek gitu...kalau baring x sakit...cuma lepas bekas jgn mandi or makan dalam masa 1 jam...

procedurenya:
1st:kulit di akan sedut dahulu..bagi kebas

2nd:baru cucuk pakai jarum..halus je

3)baru suck balik

repeatition in 2 or 3 cycle more