revolutionalists

2/7/12

tips#1 novelisa!




assalamualaikum pencinta dan pembangkang novel.hoho.(bukan bercakap berkenaan parti ya.hehe)

novel adalah suatu medium penyampaian maklumat selain merpati puteh.(eh?).surat khabar dan fb serta2 corong-corong radio sekalian.membaca novel memerlukan kegairahan dan kesabaran.ghairah untuk mengetahui kisah lebih lanjut,sabar jika tersalah beli novel x best..wahahaha...(ak kira dah banyak novel ak beli x best..asal kulit depan lawa bantai..hehe)

so.dipost ni aku akan berikan sedikit tips agar anda tidak akan kuciwa,patah hati(mungkin patah seribu),diarrhoea dan sebagainya..

             1st)kenal penulis:
                  so..basically..every single of novelist got the different style of conserving the story.dan setiap penulis novel jua menulis berdasarkan genre dan ape yang ader didalam kepala otak derang.sebagai contoh.untuk pembaca yang tercari novel seakan2 thriller.so derang leh google novel2 karya RAMLEE AWANG MURSYID(Sekadar mengambil satu contoh).tulisan beliau lebih kepada kekuatan karakter,ilmu dan corak penceritaan yang agak kompleks.macam dalam novel beliau seperti ranggau,tombiruo,mandatori,ungu karmila,fiksyen 302(eh..banyaknyer contoh..thehehe).so..sebagai pembaca kita x boleh expect karakter tu diakhirnya akan jadi apa..dan ada jua setiap karakter dihidupkan demi memenuhi kehadiran karakter laen(anda pening...owh...sama la..hehe)...

            2nd)tag best seller n salinan
             ni untuk mencari penulis yang berlainan tapi keliru lantas takut tersalah beli.jangan risau.cuba tengok novel ada x tercalit best seller kat muka depan..dan kalaupun x ada title best seller..kita still leh tengok berapa cetakan yang ada..jika dah melebihi 2 kali...tu tandanya novel tu secara majoritinya digemari ramai.(eh..timbul pula persoalan..camne nak tengok..kena koyak plastik novel dulu ke?hoho..)
             
           3rd)member dan laman sosial
           so sekarang ni amai penulis ada dia punya fanpage dan blog and whatsoever sendiri..so..cuba hadam dulu beberapa cerita yang derang tulis..cerpen..ataupun sajak..nilai sendiri sebelum berjinak2 dengan novel diaorang hokey?

           4nd)anda orangnya bagaimana?
           setiap orang mempunyai citarasa yang berbeza.tidak dinafikan.ada yang suka jiwang.dan sering berangan yang indah2 pula selepas itu.dan ada yang menganggap novel jiwang tidak membangunkan jiwa malah meloyakan(erkk..jaga sikit mulut..hee).ada yang suka ilmiah sahaja.ada yang suka baca novel islami.x kurang jua penyiasatan.sebab perbezaan itulah yang menyebabkan warna warni dunia tercipta..ewahhh(apa kena ko ni senpai?pftt)

          5nd)mau cadangan?sila tinggalkan komen ya..thehehe

3 comments:

Kisah Sayang Safuraa said...

byknya novel..sy suka juga baca novel..suka aisya damia, sharifah abu salem..senang cter sumer yang romantik2, klu boleh cerita pasal perhubungan, contoh conflik dalam perkahwinan antara suami isteri..begitulah..

akak iman said...

peh peh. novel dia lagi banyak dari ana tuu! Ana satu shelf pun x penuh kot.. pergh... Nanti kalau ana macam nak pinjam novel ke ana roger nta laa senang heh? hihihi..... JIMAT DUIT! :p

kang_senpai said...

to safura:owh..bagus la camtu...tapi apa ya tajuk novelnya?=D

to akak:insyaallah...mintak jek dari ibuku ok?=D