revolutionalists

5/3/10

muhlikat dunia

muhlikat dunia atau dalam bahasa melayu riau digelar pekara2 yg membinasakan kehidupan didunia...3 ari lepas bertempat di surau tamanku..ceramah YG dikelolakan olEH AL-USTAz HANAFIAH SULONG(brader nih bese msk tv kalo x silap) menghurai satu persatu tentang muhlikat dunie(bunyi seperti kain pelikat malah lebih dahsyat lagi)...

sabda AR-RASUL kecintaan kita..nabi muhammmad'' tiga sifat yg membinasakan..kedekut yg ditaati,nafsu yg dituruti dan mengkagumi diri sendiri''

kedekut yg ditaati adalah dia hanya membelanjakan jika keperluan itu dapat memberikan kepada dri sendiri sahaja(erkk..ni je yg ak ingat.pnjg huraian nyer)..dikisahkan andai abu bakar mendapat sejumlah wang maka dia akan membelanjakan hanya secoet(seciput) sahaja dan selebihnyer untuk di JALAN ALLAH...diikuti dengan umar..separuh dari perbelanjaannyer FISABILILLAH...kalo ak?hehe...yg termampu(padahal kedekut.cis)....

''syaitan mempunyai berbagai strategi bukan hanya 4-4-2 atau 3-4-2...''kata ustaz itu..''dan dalam berlawan dgn syaitan..samaada kita kalahan die,atau kita tertewas,tiada istilah seri seperti LiVERPOOL melawan $#^%$%''sambung ustaz lagi...peh masa ni ak dah start bantai gelak..ahaha..leh tahan gak ustaz nih..hehe...bercerita tentang nafsu pula...selepas kapal nabi NUH a.s berlayar dinaungan air yg ketika itu ganas mengulung...setelah mengira list nama yg ada diatas kapal..maka baginda hairan melihat ada yg lebih(masa ni ak dah fikir..kompem hantu)....dan baginda bertanyerkan siapakah gerangan itu..sehingga berkali ditanya..''man anta?''kata nabi NUH...bisu.senyap.dan sunyi..dan akhirnya benda itu bersuara ''akulah iblis''jawabnya ketakutan...''h0w can u get enter into this ship?..sedangkan ak yg memeriksa setiap seorg dari umatku di hadapan pintu hadapan''kata nabi NUH Kehairanan(yg english tu..ak tambah2 jek..tapi memang soalan tu pun ditanya..hik3)...''jasad umatku memang dimilki leh depa/mereka tetapi hati dan nafsu depa adalah milikku..that why i'm here...''jawab iblis b0ngkak...(cis..dah la menumpang pastu siap riak..ak ligan jugak ngan btg paip ni karang)...ok..begitulah nafsu kita...sentiasa meruntun kita kearah kejahtan..dan hanya iman dan taqwa penangkisanya...(bak kata laksamana sunan)

dan sifat yg terakhir adalah mengkagumi diri sendiri atau SYOK SENDIRI..(alamak...ni yg ak lemah skit nih...)...penyakit bongkak datangnyer apabila kita terlalu kagum dengan diri kita..(dalam benakku terlintas..tapi kalo mcm mencintai diri kita salah ke?)..dan ku hanya membiarkan pembaca menrungkaikan permasalan ni

sekian..
-senpai-

6 comments:

SquareSiPenarikBeca said...

two thumbs up!

sam_senpai said...

i give 4 thumbs up(termasuk toe).thanks square sha

Anonymous said...

kyl

mnarik2..yg kagum ngn diri snirik 2 ley perterangkn lg ark?? nvr heard of those..

sam_senpai said...

erk...masih mencari jawapan penyelesaian utuk permasalahan itu..

Muhammad said...

Em.. Ingatkan iblis terror berenang huhu.. ^^

sam_senpai said...

eh..boleh jek...huhu.api kesian ah..nanti badan die..baik2 ade api kena air tros terpadam(lek jek kutuk iblis..hehe)