revolutionalists

12/21/10

episod 5


'aduh.sakitnya!'keluh abdullah.dia meraba disekitar tengkuknya.sakit.ia.baru saja terjatuh lalu terlanggar tong yang berisi sesuatu.'tong?'lintas dalam hati.matanya melilau melihat suasana sekeliling.terdapat cahaya terbias dari celah kayu-kayu yang membentuk dinding.dia merapati.


''cakaplah,abang.saya berjanji merahsiakannya''desak flora pula

''12 ribu orang tentera islam sudah mendarat.mereka mahu menyerang raja roderiga pada bila-bila masa''balas panglima julian perlahan ..

''ha!!!!raja roderiga?!''tersentak dan terkesima.tubuh abdullah tergoncang.akal bejat.abdullah terdiam selepas kedua2 ahli rumah itu pantas memgalihkan pandangan kearah celah rumah mereka.sepantas itu jualah abdullah melarikan diri ke hutan.

''eh..apa ni...apa ni?''soal abdullah kepada dirinya diketika kakinya bebas memijak rumput yang tumbuh melata disepanjang denai yang ditempuhi.dia menganggak jenis rumput ini tidak terdapat dimalaysia.ya.barangkali dimana.......

tidak terlintas dikotak hatinya apabila ternampak sesuatu.telinga dipincing menangkap bunyi.abdullah ternampak sosok tubuh yang berdiri dihadapan ribuan manusia ketika itu.sosok tubuh itu dengan lantang bersuara seakan-akan langit terbelah:

أيّها الناس، أين المفر؟ البحر من ورائكم، والعدوّ أمامكم، وليس لكم والله إلا الصدق والصبر...

abdullah menangkap kata-kata itu.serebrumnya menganalisa dan cuba untuk menterjemahkan bait demi bait.mujurlah dia dahulu bekas pelajar sekolah agama disekitar selangor.sehinggalah membentuk kefahaman dibenaknya:

Tidak ada jalan untuk melarikan diri! Laut di belakang kalian, dan musuh di depan kalian: Demi Allah, tidak ada yang dapat kalian sekarang lakukan kecuali bersungguh-sungguh penuh keikhlasan dan kesabaran.
''subhanallah..ini kata2 panglima tariq bin ziyad.!''separuh jerit.pantas teringat akan salah satu buku bermuka merah yang dibacanya ketikamana sesetengah kuliah berlangsung.tariq sang pembebas andalusia tulisan abdul latip talib...kini barulah dia sedar..dia diheret ke abad ke 7.

diketika itu api menjulang marak menjilat kapal-kapal milik tariq.tiada riak kekecewaan diwajahnya....